Frosch stelt vijf goede voornemens voor om minder plastic te verbruikenen en beter te recycleren in 2019.

In België wordt slechts 40% van de kunststoffen gerecycleerd  (1). ​ De VN publiceerde ter gelegenheid van Wereldmilieudag 2018 een rapport dat tot nadenken stemt: als we blijven verbruiken en afval beheren zoals we nu doen, zal er tegen 2050 meer plastic afval in de oceanen ronddrijven dan er vis in rondzwemt. Op stortplaatsen en in het milieu zal zich tegen die tijd meer dan 12 miljard ton plastic afval hebben opgehoopt

Samen kunnen we, met enkele eenvoudige ingrepen, de plasticvervuiling tegengaan. ​ Sinds 1986 profileert Frosch zich al als een merk dat alleen milieuvriendelijke producten verkoopt. Producten die het aanbiedt in verpakkingen van gerecycleerd plastic. ​ Het merk engageert zich om zijn inspanningen op het gebied van duurzaam beheer en het recycleren van kunststoffen voort te zetten en moedigt de Belgische burger aan om minder te verbruiken en beter te recycleren.

“Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.” Gandhi.

De globale aanpak van Frosch is geïnspireerd door duurzame ontwikkeling, van ontwerp tot productsamenstelling.

De filosofie van het merk is gebaseerd op de circulaire economie (Cradle to Cradle). Enerzijds zijn de gebruikte materialen volledig biologisch afbreekbaar. Ze dienen als voedingsstoffen voor planten die vervolgens geplukt worden om nieuwe producten te maken. Anderzijds zijn alle verpakkingen gemaakt van 100% gerecycleerde plastic. Het doel van dit initatief is om de vraag naar gerecycleerde plastic te verhogen. En zo het storten van plastic te verminderen, voornamelijk in de oceanen. ​ Niets gaat verloren, niets wordt gemaakt, alles transformeert!

Door de verpakkingsleverancier in zijn productiesite te integreren, kon het bedrijf zijn transportbehoeften terugschroeven. Bovendien draait het hoofdkantoor volledig op hernieuwbare energie en wordt het water voor het aanmaken van de producten gefilterd met een zuiveringsinstallatie. Frosch stelt vijf goede voornemens voor die je in 2019 kunt aannemen om minder plastic te verbruiken, plastic afval beter te recycleren en het jaar met de juiste ingesteldheid in te zetten:

1. Probeer zo weinig mogelijk (overdreven) verpakt voedsel te kopen

Volgens Zéro Waste France wordt er in Europa jaarlijks 25,8 miljoen ton plastic afval geproduceerd, waarvan 60% afkomstig is van verpakkingen.

Onze tips:

• Geef de voorkeur aan producten met minder of geen verpakking.
  • Geef de voorkeur aan natuurlijke verpakkingsmaterialen zoals textiel
  • Indien u geen alternatief heeft, kies dan voor de verpakkingsmaterialen die weinig plastic bevatten. ​ Bijvoorbeeld: geef de voorkeur aan plastic zakjes.
  • Kijk uit naar ecologisch gemaakte verpakkingen met het Ecolabel

2. Zeg “neen” tegen plastic voor eenmalig gebruik

Rietjes (2) plastic zakken  (3), plastic bestek, verpakkingen om eten in mee te nemen, wegwerpscheermesjes, bekers ... De lijst is eindeloos en we zijn het intussen al veel te lang gewoon om deze voorwerpen op dagelijkse basis te gebruiken.

Onze tips:

• Als je gaat winkelen, neem dan zeker je stoffen tas, herbruikbare containers en een veldfles mee.
  • Overweeg alternatieve producten (herbruikbare make-up removers, metalen rietjes,stoffen servietten...). Er bestaan heel wat alternatieven!

3. Kies voor materialen zonder plastic

Plastic is veel meer alomtegenwoordig dan we soms denken. Het gros van de kleren die je in ketens en grootwarenhuizen aantreft, bevat synthetische materialen die bij elke wasbeurt kleine deeltjes verliezen die zich verspreiden in de oceanen.

Onze tip:

• Kies voor kleding van bijvoorbeeld biologisch katoen, hennep of linnen. Die tip gaat ook op voor meubels, decoratieve voorwerpen of opbergsystemen: hout, glas en karton gaan langer mee dan plastic voorwerpen en laten zich makkelijker recycleren.

4. Als je plastic recycleert, doe het dan bewust

Je kunt niet eender welk plastic voorwerp in een pmd-zak gaan proppen. Wat wel mag, zijn plastic flessen en flacons, drankkartons en metalen verpakkingen. Verboden zijn andere plastic verpakkingen en voorwerpen (potjes, vlootjes, plastic zakken, folie, ...).

Onze tip:

• Bij twijfel breng je best een bezoekje aan de website van Fost Plus. Daar vind je alle mogelijke informatie over het recycleren van je plastic afval.

5. Koop gerecycleerde producten

PET, een letterwoord voor polyethyleentereftalaat, is het plastic dat zich het makkelijkst laat recycleren. Hoe herken je een PET-product? Een PET-product is altijd transparant en bevat het logo "PET 01".

Frosch gaat met zijn gerecycleerde en recycleerbare PET nog een stapje verder. Deze wordt gemaakt van gebruikte plastic flessen en plastic afval uit pmd-zakken.De PET-flessen van Frosch bestaan dus niet alleen voor 100% uit gerecycleerde materialen, ze zijn op hun beurt 100% recycleerbaar.

Goeie initiatieven moet je delen!

Elk goed initiatief moet gedeeld worden! Als een bedrijf inspiratie wil putten uit Frosch' open source-model voor het recycleren van flessen, dan kan dat dus gewoon gratis.

Om de boel aan het rollen te brengen, moeten we allemaal - bedrijven én burgers - samen aan de kar trekken.

[1] In België bedraagt het recyclagepercentage van plastic verpakkingen slechts ca. 40%. https://www.rtbf.be/info/societe/detail_la-belgique-championne-d-europe-en-recycage-sauf-pour-les-emballages-plastiques?id=9918268

[2] Volgens Ocean Conservancy prijken rietjes op de zevende plaats als afval dat het meeste op zee wordt aangetroffen, hetzij 4% van het totaal.

[3] Volgens de VN worden jaarlijks ongeveer 5.000 miljard plastic zakken gebruikt (bijna 10 miljoen per minuut). Daarvan worden er slechts heel weinig gerecycleerd.

Over Frosch

Frosch, een merk van de Duitse producent Werner & Mertz, biedt een gamma alternatieve huishoudelijke producten aan die milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar zijn. De productie is 360° ecologisch en maakt uitsluitend gebruik van volledig hernieuwbare grondstoffen.

Frosch-producten zijn sterk biologisch afbreekbaar binnen 28 dagen (volgens de OESO-testmethoden). De verpakkingsmaterialen zijn bovendien 100% recycleerbaar en bestaan voornamelijk uit gerecycleerde materialen.

De meeste Frosch-producten hebben het Ecolabel, het Europese kwaliteitslabel voor groene ondernemers. Met zijn merken Frosch en Rainett (in Frankrijk) is Werner & Mertz de Europese marktleider voor ecologische schoonmaak- en onderhoudsproducten.

In 2012 lanceerde Frosch het 'Recyclate'-initiatief. Het doel: een gesloten circuit voor PET-verpakkingen creëren en zo de productie van nieuwe kunststoffen vermijden. Dankzij zijn innovatieve sorteertechnologie (high speed laserspectroscopie) maakt Recyclate het mogelijk om op basis van PMD-zakken hoogwaardige gerecycleerde materialen te bekomen.

Sinds Frosch met het initiatief van start ging, heeft het al 430 miljoen 100% PET-flessen gerecycleerd. Een absoluut wereldrecord!

www.frosch.be