Frosch zorgt samen met Natuurpunt en Natagora voor een veilige paddenovertrek

Met 'De Grote Kikkertest’ ​ willen de 3 partners het belang van amfibieën voor het Belgische ecosysteem benadrukken

Elk jaar tussen eind februari en eind maart trekken duizenden  kikkers en padden van hun winterplekje naar hun voortplantingspoel. Tijdens deze tocht moeten ze vaak drukke verkeerswegen oversteken. Een gevaarlijke onderneming, waarbij elk jaar heel wat verkeersslachtoffers vallen. Gelukkig kunnen de padden rekenen op de helpende handen van een heel pak vrijwilligers ondersteund door Natuurpunt en Natagora. Sinds 2000 werden tijdens de overzetacties al meer dan  één miljoen amfibieën veilig de weg over gezet. Frosch, oftewel kikker in het Duits, is een trouwe partner van dit mooie initiatief in België.

Na de winterslaap is het tijd voor actie: de grote paddentrek kan beginnen

Bij inheemse amfibieën loopt de biologische wekker af na de eerste buien,  gecombineerd met hogere temperaturen. Padden, kikkers en salamanders kruipen dan uit hun schuilplaats en trekken instinctief naar het water met het doel zich voort te planten. Door het drukke verkeer in België houdt deze voortplantingstocht echter heel wat gevaar in voor de amfibieën.

Fred de kikker, mascotte van Frosch, helpt zijn lotgenoten bij de overzet

Frosch, producent van ecologische onderhoudsproducten, hecht veel belang aan het welzijn van natuur en milieu. Krachtlijnen als ‘natuurlijk efficiënt, biologisch afbreekbaar, milieuvriendelijk,...’ typeren het bedrijf dat ernaar streeft de ecologische voetafdruk te verkleinen om zo de toekomst van iedereen en van onze kinderen te verzekeren. En dit jaar besteedt Frosch extra aandacht aan het welzijn van de lotgenoten van Fred de kikker, de mascotte van het merk,  door haar steun te verlenen aan zowel de paddenoverzet campagne van Natuurpunt in Vlaanderen als die van Natagora in Brussel en Wallonië. Deze vrijwilligersorganisaties organiseren op verschillende plaatsen in België  paddenoverzetacties en zetten zo naar jaarlijkse gewoonten de amfibieën  veilig op weg.

Frosch lanceert ‘De Grote Kikkertest’

Altijd al willen weten welke kikker of pad het meest op jou lijkt qua personaliteit? Ter ondersteuning van de paddenovertrek lanceert Frosch in samenwerking met Natuurpunt en Natagora dit voorjaar ‘De Grote Kikkertest’. Deze originele test opgezet door IVOX zal live gaan begin maart op o.a.  www.frosch.be.   Met ‘De Grote Kikkertest’  willen de 3 partners het belang van amfibieën voor het Belgische ecosysteem benadrukken op een ludieke en educatieve manier.

Meer informatie over de verschillende paddenoverzetacties vind je op www.paddenoverzet.be (Vlaanderen) en www.batraciens.be (Brussel en Wallonië).

Over Werner & Mertz

Werner & Mertz GmbH is een familiebedrijf met zo’n 900 werknemers in dienst. Met de merken Frosch (o.a. in België, Duitsland en Spanje) en Rainett (Frankrijk) is het bedrijf de absolute Europese marktleider in ecologische reinigings- en onderhoudsproducten. Duurzaam ondernemen staat bovenaan op haar agenda. Meer info op: www.frosch.be

Over Natuurpunt

Natuurpunt is met 102.000 leden de grootste natuurvereniging in Vlaanderen. Duizenden vrijwilligers en 400 professionele medewerkers werken voor de bescherming van belangrijke biotopen, soorten en landschappen. Om dit doel te bereiken beschermt de vereniging de resterende natuur in Vlaanderen door het aankopen en beheren van gebieden, het bestuderen en monitoren van soorten en biotopen, door educatie van het brede publiek en door het lobbyen bij beleidsmakers. Natuurpunt beheert 500 natuurgebieden met een oppervlakte van 22.500 ha. Meer info op: www.natuurpunt.be

Over Natagora

Natagora, actief in Wallonië en Brussel, en ondersteund door 20.000 aangesloten leden, bezit tal van natuurgebieden verspreid over meer dan 4.700 hectare. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is om de achteruitgang van de biodiversiteit te stoppen en bij te dragen tot het herstel van een beter evenwicht tussen mens en natuur. Meer info op: www.natagora.be

Jelena Janssens

Interel 402PR

Over Frosch

Frosch, een merk van de Duitse producent Werner & Mertz, biedt een gamma alternatieve huishoudelijke producten aan die milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar zijn. De productie is 360° ecologisch en maakt uitsluitend gebruik van volledig hernieuwbare grondstoffen.

Frosch-producten zijn sterk biologisch afbreekbaar binnen 28 dagen (volgens de OESO-testmethoden). De verpakkingsmaterialen zijn bovendien 100% recycleerbaar en bestaan voornamelijk uit gerecycleerde materialen.

De meeste Frosch-producten hebben het Ecolabel, het Europese kwaliteitslabel voor groene ondernemers. Met zijn merken Frosch en Rainett (in Frankrijk) is Werner & Mertz de Europese marktleider voor ecologische schoonmaak- en onderhoudsproducten.

In 2012 lanceerde Frosch het 'Recyclate'-initiatief. Het doel: een gesloten circuit voor PET-verpakkingen creëren en zo de productie van nieuwe kunststoffen vermijden. Dankzij zijn innovatieve sorteertechnologie (high speed laserspectroscopie) maakt Recyclate het mogelijk om op basis van PMD-zakken hoogwaardige gerecycleerde materialen te bekomen.

Sinds Frosch met het initiatief van start ging, heeft het al 430 miljoen 100% PET-flessen gerecycleerd. Een absoluut wereldrecord!

www.frosch.be